8. Uluslararası Yükseköğretim Çalışmaları Konferansı (IHEC 2025)

Belirsizlik Çağında Yükseköğretimin Geleceği

Açık ve karmaşık bir sistem olarak yükseköğretim; toplum, ekonomi, kültür, siyaset, doğa vd. alanlar ile etkileşim halinde dönüşürken bu alanların geleceğinin şekillenmesinde de önemli bir rol oynamaktadır. Tarihsel olarak bakıldığında bilgi, bilim, eğitim ve teknolojide sarsıcı değişimlerin yaşandığı 2. Dünya Savaşı sonrası dönem ve de 1990’larda başlayan küresel bilgi ekonomisine/toplumuna geçiş gibi büyük dönüşümler aynı zamanda yükseköğretimin ve üniversitelerin farklı yönleri ile “yeniden yapılandırmalara” tabi olduğu dönemler olmuştur. Bu dönemlerde aynı zamanda ‘Üniversite nedir, ne olmalıdır?’, ‘yükseköğretimin toplumlarımızın geleceğinin inşasındaki rolü nedir, ne olmalıdır?’, ‘bu dönüşümlere adapte olmak için nasıl bir yükseköğretim reformu gereklidir?’ gibi temel sorulara tekrar tekrar dönülmektedir. 

Bu sorular aynı zamanda uluslararası ve disiplinler arası bir araştırma alanı olarak yükseköğretim araştırmalarının da ortaya çıkış nedenidir. Bu soruların güncel yükseköğretim politikalarına yansımalarını anlamak ve çözümlemek başta eğitim bilimleri ve sosyal ve beşerî bilimler olmak üzere çok-disiplinli ortak çalışmaları gerektirmektedir. 

Son on yıllarda radikal dönüşümlerin hızının artması ve geleceğe dair belirsizlikler üniversiteleri sürekli değişim isteyen bir ekosistem içerisinde varlıklarını sürdürme yollarını geliştirmeye zorlamaktadır. Üniversite dışı dönüşümlere bağlı bu hızlı dönüşüm talebi çoğu noktada üniversite ve bilimin kendi geleneksel işleyiş ve kültürünü sürdürülemez hale getirmektedir. 

Bu çerçevede IHEC 2025’te “Belirsizlik Çağında Yükseköğretimin Geleceği” başlığı altında, çoklu krizler karşısında (iklim krizi, pandemi, ekonomik krizler, savaşlar, göç vd.) yükseköğretimin eğitim, araştırma ve topluma hizmet misyonlarının dönüşümüne, karşılaştığı zorluklara ve gelecek senaryolarına odaklanmak istiyoruz. Farklı disiplinlerden ve yaklaşımlardan araştırmacıların katılımları ile zenginleştirmesini beklediğimiz bu konferansta ana hatları ile aşağıdaki soruları ve temaları ele alacağız.

YÖÇAD olarak “Sürdürülebilir bir gelecek için toplumsal gelişimde iz bırakmak” vizyonu ile 2009 yılında kurulan TED Üniversitesi ile bu ortak tema altında bir arada çalışmaktan ayrıca mutluluk duymaktayız. 

  • ‘Küresel Bilgi Ekonomisi’nden ‘Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’ne yükseköğretime ilişkin küresel politikalar nasıl dönüşüyor?
  • Yükseköğretimde kitleselleşme eğilimi demografik değişimlerle nasıl şekillenecek? Örneğin; doğum oranı düşmekte olan ülkelerde kitleselleşme devam edebilir mi?
  • Pandemi ve ulusal korumacı eğilimler yükseköğretimde uluslararasılaşma politikalarını nasıl etkiliyor?
  • Belirsizlik çağında eğitime ve öğrenmeye ilişkin hangi pedagojik/andragojik yaklaşımlar öne çıkıyor? 
  • Öğrenci profili ve öğrenci deneyimleri nasıl değişiyor? (kuşaklar arasılık, yoksulluk, kimlik vd.)
  • Güncel yükseköğretim yönetimi yaklaşımları ve kalite güvencesi modellerinin üniversitelerin bu belirsizlik koşullarında daha etkin işlemelerine katkıları nelerdir?
  • Pandemi deneyimi ile üniversite bileşenlerinin ruh sağlığı ve esenlik (well-being) ihtiyacı öne çıkarken, yükseköğretim politikalarında ve uygulamalarında bu konular nasıl ele alınıyor?
  • Dijitalleşme ve yapay zekâ üniversitelerin yönetim, eğitim, araştırma ve topluma hizmet misyonlarını nasıl dönüştürüyor? 
  • Akademik özgürlükler ve üniversitelerin özerkliği
  • Akademisyen deneyimleri ve ihtiyaçları
  • Bilim ve teknoloji politikaları
  • Bilim iletişimi
  • Bölgesel kalkınma ve yükseköğretim
  • Eğitim ve araştırmada dijitalleşme ve yapay zekâ
  • Girişimcilik, topluma katkı, kalkınma, sürdürülebilirlik
  • Lisansüstü öğrenci deneyimleri ve ihtiyaçları
  • Mikro-yeterlilikler ve esnek öğrenme
  • Öğretim üyesi yetiştirme politikaları 
  • Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri için yükseköğretim
  • Üniversite bileşenlerinin ruh sağlığı ve iyi oluşu
  • Üniversite kent ilişkisi 
  • Üniversite sanayi/özel sektör iş birliği ve helix ekosistemler
  • Üniversite öğrencilerinin deneyimleri ve ihtiyaçları
  • Yeni nesil üniversiteler ve alternatif üniversite modelleri 
  • Yükseköğretimin uluslararasılaşması 
  • Yükseköğretimde etik, ilkeler ve değerler
  • Yükseköğretimde kalite güvencesi
  • Yükseköğretimde pedagojik/andragojik yaklaşımlar
  • Yükseköğretime erişim, fırsat eşitliği, çeşitlilik, katılım
  • Yükseköğretimin tarihi ve felsefesi
  • Yükseköğretimin misyonu, vizyonu ve rolü
  • Yükseköğretim sistemi ve yönetimi
  • Yükseköğretimin kitleselleşmesi 
  • Yükseköğretimin finansmanı ve sürdürülebilirliği